
Vanaf vanavond beginnen ze bij het spoor aan hun staking gedurende 9 dagen! ๐โ๏ธ
Staken is een basisrecht, maar moet in mijn ogen het laatste redmiddel zijn als onderhandelen niet meer lukt!
Vanmiddag hoorde ik in het nieuws een machinist, toevallig met dezelfde achternaam als ik, uitleggen waarom hij staakte. Dit was niet tegen de plannen van de regering, maar vooral tegen de uurregeling waarin hij moet werken.
De vele veranderende uren wegen zwaar op hem en zijn gezin. Vroege shift de ene dag, late de volgende dag en de weekends zijn niet makkelijk. ๐๐
Zelf heb ik 14 jaar in de verkoop gestaan waar we ook zo'n systeem hadden met vroege en late shifts. Beginnen om 6u, werken tot 20u of 21u was dagelijkse kost! Dankzij het werk van de vakbonden stonden die shiften wel 3 weken op voorhand vast en had je zelf inbreng, op die dagen bijvoorbeeld geen late shift. Er moest ook 11u zitten tussen het einde van de ene shift en het begin van de volgende. ๐ ๏ธ๐
Onderhandelen en overleg is volgens mij altijd een betere optie in plaats van 9 dagen het werk neer te leggen. Studenten, werkende mensen en vele anderen rekenen elke dag opnieuw op het openbaar vervoer, maar telkens weer worden ze in de kou gezet! ๐โ๏ธ
De kracht van een staking gaat op deze manier verloren. Je zou begrip moeten kunnen opbrengen voor iemand die staakt omdat hij/zij het doet om voor anderen de situatie te verbeteren.
Door deze staking krijg je echter het gevoel dat de staking enkel de mensen gijzelt die dagelijks rekenen op het openbaar vervoer, zonder een oplossing te bieden voor het probleem! ๐๐
Alleen met praten en respect voor elkaar bereik je resultaten. Met wat men nu doet, bereik je enkel woede en weerstand! ๐ฌโค๏ธ
Reactie plaatsen
Reacties