Eerste plannen voor de A8 op tafel
Volgende week is het zover, op 28 januari van 13u30 tot 15u30 gaat er een nieuwe vergadering door in het gebouw op het joepie waarop ook buurtbewoners uitgenodigd zullen zijn.
Op deze vergadering zal men de eerste plannen voor de A8 om tafel leggen, op dit moment blijft het echter gissen naar wat er precies op tafel ligt.
Uit een antwoord van het kabinet dat ik deze week ontving blijkt dat de ontsluiting van Rodenem nog steeds 1 van de elementen is die op tafel ligt.
Vorige week sprak men in de pers dat er mogelijk maar 1 aansluiting om de A8 zou overblijven daarom legde ik mijn oor te luister op het kabinet.
Door het antwoord dat er kwam op de vraag van de heer Jeroen Tiebout ontstond er een beetje verwarring.
Er is namelijk een onderscheid te maken tussen enerzijds het studiegebied - dit is een integrale analyse van het ganse verkeerssysteem rond Halle en het beperktere projectgebied anderzijds. Dit laatste is een deel van de werken waarvoor de Vlaamse Regering de uitvoering heeft voorzien, te weten deze zone tussen kanaal tot aansluiting R0.
Binnen het studiegebied bestudeert men momenteel verschillende scenario’s die uitgaan van één of twee aansluitingen van het onderliggend wegennet op de A8. Als men deze scenario’s louter op het projectgebied (kanaal - R0) projecteert, zal men in dit projectgebied inderdaad maximaal één aansluiting van het onderliggend wegennet op de A8 ontwaren. Maar dat impliceert dus niet dat er overall slechts één aansluiting overblijft. Daarnaast wordt, zoals in de beslissing Vlaamse Regering vastgelegd, in de verschillende scenario’s ook een aansluiting van de wijk Rodenem naar het centrum van Halle voorzien.
Hoe de uiteindelijke oplossing er uiteindelijk zal uitzien zal moeten blijken uit de komende vergaderingen, te beginnen met diegene die doorgaat op 28/01 de link om in te schrijven kan je hieronder terug vinden.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfSjYZn2pmmLLzRT9uPq8gKKTjF0ijmfpj5cRCNI8s8n_e44w/viewform
In 1 van mijn vorige blogs gaf ik al mee hoe ik denk dat men het A8 dossier zou moeten aanpakken, in elk geval denk ik nog steeds en ik denk velen met mij dat 1 of 2 aansluitingen te weinig is anders dreigt de stad stil te komen staan, nog meer dan dat dit vandaag al het geval is.
De opritten aan de Bergense- en Edingensesteenweg moeten blijven en ook Essenbeek en Sint-Rochus moeten een aansluiting op de A8 krijgen, hoe ik dat zie dat kan je hier terug vinden.
Volgende week zetten we opnieuw een stap hopelijk een goede die een oplossing is voor de komende 50 jaar en geen oplossing die met beperkte mogelijkheden de stad in een groot mobiliteitsprobleem duwt en de problemen van vandaag niet oplost!
Wouter Adams
Leefbaar Rodenem, Leefbaar Halle
21/01/2023