De A8

De A8 in Halle er is al veel over geschreven, er is ook al heel veel geld in geïnvesteerd.

Echter na al die jaren hebben de inwoners van Halle nog niet veel van dat geld dat werd uitgegeven gezien.

Dat geld werd in de loop der jaren uitgegeven aan de ene studie na de andere, de laatste studie uit 2016 koste nog meer dan 100000€.

In 2016 werd de lange tunneloplossing die handenvol geld gekost had aan studies en waar men al 10 jaar mee bezig was ten grave gedragen: uitleg te duur volgens de Vlaamse regering.

Diezelfde Vlaamse regering had nochtans in de voorbije legistratuur het licht op groen gezet om middelen vrij te maken en de werken uit te voeren.

Mevr Hilde Crevits had het dossier op de planning gezet en Mevr Joke Schauvlieghe zorgde ervoor dat de nodige vergunningen er waren om een tunneloplossing mogelijk te maken.

Bij het aantreden van dhr Weyts werd echter meteen duidelijk dat hij niet stond te springen voor de lange tunneloplossing, hij vond het tof en mooi maar het kostenplaatje was te hoog en de Vlaamse regering had andere kosten, er was dus geen budget.

Duidelijker werd het als het dossier ook niet werd opgenomen in het vorige regeerakkoord, een oplossing voor Halle werd zo dus terug op de lange baan geschoven.

Dit terwijl het door de vorige regering goedgekeurd en gebudgetteerd was, het geld werd vermoedelijk gebruikt voor andere wegenwerken.

In oktober 2018 kwam dan plots het nieuws dat de lange tunnel er nooit zou komen zelfde reden als 2 jaar eerder: te duur en dus onhaalbaar volgens de minister.

Verder kwam ook het nieuws dat het kruispunt op Rodenem moet verdwijnen en liefst tevens ook dat ter hoogte van de Halleweg.

De minister had op dit moment een plan klaar met nog 3 opties

Optie 1:

Een korte tunnel enkel voor de Nijvelsesteenweg,

 

Optie 2

Een tunnel voor Halleweg en Nijvelsesteenweg.

Optie 3

Is een tunnel die van de Nijvelsesteenweg tot de Welkomslaan gaat.

Bij optie 2 en 3 zou een rondpunt voorzien worden van de welkomslaan  zodat je daar alle richtingen uit kunt.

Tevens zouden er ook 2 fietsbruggen komen aan de Halleweg en de Nijvelsesteenweg, Rodenem moet het stellen met een voetgangersbrug, fietsers en kinderkoetsen moeten langs het kanaal.

Langs datzelfde kanaal moet er plaats gemaakt worden voor een parallelweg die Rodenem moet verbinden met Sint-Sint-Rochus.

Tot op vandaag bestaat deze weg echter nog niet op een plan en vraag ik mij af of deze ooit de breedte gaat hebben die nodig is om met 2 wagens en ook zwaarder vervoer zoals landbouwvoertuigen door te kunnen.

In 2018 richtte ik daarvoor de Facebook groep Leefbaar Rodenem Leefbaar Halle op met bijna 700 leden, tevens gaan we de minister ook meer dan 1300 handtekeningen af toen we bij hem op bezoek gingen in November 2018.

Enkele maanden geleden vroeg het stadsbestuur naar de stand van zaken in dit dossier. Het stadsbestuur vroeg ook een op en afrit toe te voegen op Rodenem zodat de wijk niet afgesloten raakt.

Tot op de dag van vandaag is er echter nog steeds geen nieuws over hoe het nu verder moet met de A8, we weten wat op tafel ligt en waar de stad zich in kan vinden maar nog steeds niet wat wegen en verkeer en de inmiddels nieuwe minister van verkeer mevr Lydia Peeters als beslissing hebben weerhouden.

Onlangs las ik wel in de krant dat de werken zeker deze legistratuur op het programma staan, maar of dat voldoende zal zijn om de eerste spade in de grond te steken zoals de heer Weyts het mooi verwoordde daar ben ik nog niet zeker van!

Ik blijf het in ieder geval opvolgen!

 

Wouter Adams