Het viaduct van Vilvoorde
Grote werken op komst aan het viaduct van Vilvoorde.
Een viaduct dat gebouwd werd tussen 1974 en 1978 om 100 jaar mee te gaan is toe aan een grondige renovatie.
Misschien verdwijnt daarmee ook de bottleneck ginds want waarschijnlijk komt er een 4de rijstrook.
Omdat de toenmalige Renaultfabriek in de weg lag om de autostrade op een andere manier te laten lopen werd destijds geopteerd voor een viaduct die zijn gelijke in ons land niet kent.
Het viaduct is 1700m lang en tijdens de werken stierven verschillende arbeiders.
Het projectje kostte toen 1,6miljard Belgische franken of ongeveer 40 miljoen Euro.
Voor een brug die 100 jaar moest meegaan zal men nu 220.000.000 miljoen op tafel leggen om te zorgen dat ze de volgende 40 jaar nog meekan.
Een hoge kostprijs voor 1700m temeer omdat het viaduct er eigenlijk nooit had moeten komen als men een andere ligging voor de Renaultfabriek had gezocht een fabriek die in de jaren 90 overigens sloot.
Het viaduct is het drukste van het hele land met dagelijks 140 tot 180000 wagens die erover rijden.
Het lijkt erop dat we nu ook weten waar het budget van wegen en verkeer Vlaams Brabant de komende jaren naartoe zal gaan, 300miljoen voor 2,2km tunnel in halle was teveel vond Vlaanderen maar ook voor een korte tunnel op de A8 lijkt het budget nu ook opgesoupeerd.
Vilvoorde kan er maar wel bij varen alleen blijft de vraag of men toen wel de juiste beslissing nam met het bouwen van zo'n viaduct.
W.A 23/12/20