De herinrichting van de A8 een werk van lange Adem!
Foto HNB
Op 28/10/2018 was ik te gast bij Radio Victoria in de ontbijtshow en dit in naar aanleiding voor de plannen van de A8 die dhr Weyts en wegen en verkeer toen bekend hadden gemaakt.
Inmiddels zijn we 2 jaar later en van al de plannen werd er nog niets gerealiseerd, de eerste spade voor de fietsbruggen en voetgangersbrug ging in april 2019 al de grond in gaan, de gele affiches met de aankondiging hebben bij ons op Rodenem uitgehangen maar nu blijft het opvallend stil rond dit dossier.
De buurtweg waarvan er sprake was is nog steeds op geen enkel plan te vinden laat staan dat de definitieve plannen al uitgetekend zijn?
Nu 2 jaar verder gebeuren er nog bijna wekelijks ongevallen door overdreven snelheid en rood rijden, de vraag voor een camera of trajectcontrole wimpelt men telkens weer af.
De vraag werd destijds bij ons bezoek aan dhr Weyts gesteld en ook aan minister Peeters haar kabinet stelde ik de vraag.
Mij lijkt het nochtans simpel om te zien dat een oplossing veraf is en dat het nog jaren zal duren vooraleer er een oplossing komt, als er ooit één komt?
Daarom vind ik dat je in tussentijd met kleine aanpassingen toch de veiligheid kan verbeteren.
Eerst en vooral de 3 kruispunten op dezelfde manier inrichten met een afslagpijl zodat je voldoende tijd hebt om af te slaan en geen kruisend verkeer hebt.
De afslagstroken verlengen nu blijven wagens soms in file op de A8 terwijl ze moeten afslaan wat voor gevaarlijke situaties zorgt.
De tijd om over te steken verhogen aan de Nijvelsesteenweg dit is het drukste kruispunt en er kunnen amper een 5 a 6 tal wagens door.
Slimme camera's aan de 3 verkeerslichten die zowel snelheid, rood rijden en andere inbreuken kunnen vast stellen zodat je ook wagens die keren op de bon gooit, is namelijk verboden en gebeurt dagelijks tientallen keren.
Voor de Biezeweide zou je kunnen werken voor het 1ste deel tot aan de frituur met 2 richtingsverkeer en voor het 2de deel vanaf frituur biezeweide tot aan de A8 enkel in de richting van de frituur(richting St-Rochus dus) met een slimme camera zodat de blokken weg kunnen en zodanig dat het gedeelte verkeer dat boven op Sint-Rochus moet zijn de biezeweide kan nemen, zo vermijd je tijdens de spits toch nog steeds het sluipverkeer dat de A8 aan de welkomslaan verlaat om op Rodenem de A8 opnieuw te nemen en haal je de verkeersdruk in piekmomenten weg uit de Rodenemweg en vogelpers.
Kleine aanpassingen die volgens mij een grote impact op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid kunnen hebben en die op zich niet zoveel hoeven te kosten.
Het interview van destijds kan je hieronder nog is beluisteren:
http://www.radiovictoria.be/index.php/2018/10/28/leefbaar-rodenem-start-met-een-petitie/
W.A 20/10/2018