Nieuw studie voor de A8! 

 

Foto Hln

 

Vorige week had ik een overleg met de mensen van de werkvenootschap, zij gaan samen met studiebureau Sweco een oplossing uitwerken voor de A8, ze vroegen me naar mijn ideeën over de problemen rond de A8.

De Vlaamse overheid voorziet in een budget van 160 miljoen Euro om de A8 te ondertunnelen, hierin is er maar 1 feit op dit moment: de tunnel zal enkel aan de Halleweg en de Nijvelsesteenweg komen in 1 of 2 stukken staat nog niet vast.

De lichten aan het kruispunt Rodenem moeten verdwijnen en of je vanop de welkomstlaan(landingsbaan) naar Brussel en het centrum kan staat ook nog niet vast.

Een verbindingsweg of hoe Rodenem bereikbaar blijft bestaat vandaag op geen enkel plan, hoe de oplossing er moet uit zien weet ook niemand want hierin nam de Vlaamse regering geen beslissing.  De Vlaamse regering zegt enkel dat er een oplossing moet komen voor  de ontsluiting van Rodenem.

De werkvennootschap een dienst in het leven geroepen door de Vlaamse overheid heeft verschillende moeilijke projecten in goede banen kunnen leiden zoals bvb in Limburg waar men al 40jaar wachtte op een oplossing, verder werken ze ook onder andere aan oplossingen voor de Brusselse ring.

De werkvennootschap wil via buurtbevragingen, overleg met sportclubs, scholen en de stad werken aan een oplossing voor de A8.

Vorige week ging ook een eerste sessie door in de raadzaal van het stadhuis waar ik ook aanwezig was, op 17 september gaat een nieuwe sessie door op speelplein joepie en dit van 10 tot 16uur.

Bedoeling is om tegen eind dit jaar of begin volgend jaar een startnota te hebben met hoe de werkvennootschap de oplossing ziet voor de toekomst van de A8.

Ondertussen is het ook duidelijker aan het worden dat de 2 fietsbruggen die normaal aan de Halleweg en de Nijvelsesteenweg aangelegd zouden worden er niet zullen komen, de Vlaamse overheid heeft duidelijk iets geleerd van de nutteloze en vooral kostelijke aanleg van 'het misbaksel van Rodenem' waar fietsers, rolstoelen en wandelwagens de rug op moeten om vervolgens 70 trappen(35 aan elke kant) te trotseren om aan de andere kant te raken.

Ik ben benieuwd wat de oplossing voor Rodenem zal worden en of men ook de bottleneck zal aanpakken aan de oprit Bergensesteenweg(deze zit nu niet in de scoop) en de oprit richting Brussel want deze zijn volgens mij zeker evenveel oorzaak van de files.

 

Hoe moet een oplossing voor de A8 eruit zien?

Ikzelf opperde het idee om zeker werk te maken van een goede ontsluiting van de welkomstlaan(landingsbaan) eventueel door de Karel Nerinckxlaan aan te sluiten op de welkomstlaan een plan dat vroeger bestond met de bedoeling vanop de welkomstlaan naar Brussel en Halle centrum te kunnen dit zou veel nutteloos verkeer uit Sint-Rochus kunnen houden.

Verder moeten voor mij zeker de opritten Bergensesteenweg, Edingensesteenweg, Nijvelsesteenweg en liefst ook de Halleweg behouden blijven een oprit op Rodenem ziet de Vlaamse regering  niet zitten omdat men op en afritten wil beperken op autosnelwegen.

De afritten Halle centrum, Lembeek, Nijvelsesteenweg en de welkomstlaan zou men ook moeten behouden en liefst ook de Halleweg.

Voor de Edingensesteenweg zou men volgens mij voor de oplossing moeten kiezen zoals deze bij de lange tunnel er zou uitzien, een afrit die rechtstreeks uitgeeft op Dassenveld zodat de lichten ter hoogte van de colruyt weg kunnen en iedereen daar via het rondpunt aan Dassenveld de steenweg kan nemen.

Hierdoor zal de circulatie aan de Edingensesteenweg veel vlotter kunnen verlopen en ook op de A8 zouden de files op piekmomenten aan de afrit verdwijnen.

Voor Rodenem denk ik dat er mogelijkheden  zijn om de brug over het kanaal te vernieuwen en te verbreden zodat de oprit Bergensesteenweg naast de 2 rijvakken komt en de brug doorgetrokken kan worden met geluidsschermen zodat men in Rodenem op hoogte blijft en de A8 kan vervolgen het verkeer vanop Rodenem zou dan onder de brug doorkunnen om zo Sint-Rochus te bereiken zoals men ook in Mechelen deed met het kruispunt aan de Liersesteenweg (zie foto onderaan de pagina)

Dit zou 2 vliegen in 1 klap betekenen een oplossing voor de buurt Rodenem en een oplossing voor de bottleneck van de oprit Bergensesteenweg.

Benieuwd of de werkvennootschap een plan op tafel kan leggen met het beperkte budget van 160 miljoen dat even ambitieus was als dat van de lange tunnel die Halle in dit geval Sint-Rochus en Essenbeek opnieuw met elkaar zou verbinden, een huwelijk dat in de jaren 70 door de aanleg van de A8 uitliep in een scheiding.

Een plan dat er ook voor zou zorgen dat bovenop de tunnel ruimte was voor recreatie en natuur en dat alle wijken met elkaar verbonden bleven.

Het meest van al ben ik benieuwd of men zal kiezen voor een goedkope oplossing of toch voor een duurzame oplossing met een goede ontsluiting van gans Halle want zowel voor het centrum met Bergense- en de Edingensesteenweg als Sint-Rochus, Lembeek en Essenbeek hunkeren naar een goede oplossing.

De mensen van de werkvennootschap lieten op mij een goede indruk na, ze willen zoeken naar een goed compromis dat door iedereen gedragen kan worden en die een oplossing kan zijn niet alleen voor de mobiliteit maar ook voor de leefbaarheid.

We zullen zien wat de toekomst brengt, tussen 2025 en 2030 zou de aanleg een feit moeten zijn maar dat hebben we nog gehoord hopelijk maakt men nu echt werk van beloften uit het verleden.

 

W.A.

29/08/2022

 

Meer info over hoe de Vlaamse overheid de toekomst ziet kan je hier terug vinden.

https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/naar-een-oplossing-voor-de-a8

 

Kruispunt Antwerpsesteenweg met de R6 in Mechelen een oplossing voor Rodenem?