Infomarkt A8 februari 2024

Gisteren ging er opnieuw een infomarkt door over de toekomstplannen voor en over de A8 en dat de Hallenaar hier wakker van ligt dat viel op aan de hoge opkomst, de mensen stonden tot buiten aan te schuiven.

In de plannen die op tafel liggen is het duidelijk dat er slechts 1 op en afrit komt ter vervanging van de huidige 3 kruispunten.

In het plan dat op tafel ligt zal de landingsbaan(welkomstlaan) het speerpunt worden en zal deze doen waarvoor ze destijds aangelegd werd, het verkeer van Sint-Rochus zal hier de autostrade kunnen nemen naar Brussel, Nijvel en Edingen.

Dit zal dus betekenen dat al het verkeer van Sint-Rochus, Essenbeek en Lembeek dat nu via de kruispunten Rodenem, Nijvelsesteenweg en Halleweg zal de A8 moeten nemen aan de landingsbaan(Welkomstlaan).

De druk die daardoor dreigt te ontstaan op de Eugène Ysayestraat, de Kruisstraat en de Leopoldstraat en Halleweg zal volgens mij nog een pak groter zijn dan diegene die er vandaag is.

Gisteren hoorde ik een man uit de Ysayestraat zeggen, ik verkoop mijn huis als het zo ver komt, begrijpelijk als je weet hoeveel verkeer langs daar zal moeten rijden en dit bovenop de kinderen en sporters die daar dagelijks gaan voetballen of tennissen.

Ik ben er nu al zeker van en heb dat gisteren ook meegegeven, de Ysayestraat zal de nieuwe A8 worden!

Men spreekt wel om misschien een parallelweg tussen de Halleweg en de Welkomstlaan aan te leggen, maar ik vraag mij af of dat alleen genoeg gaat zijn, de dagelijkse files op de Nijvelsesteenweg, Halleweg en hier in Rodenem spreken voor zich.

Verder stel ik mij de vraag waarom het project zich alleen toespitst op enkel het verdwijnen van de 3 kruispunten en dus de 3 verkeerslichten, dit is vandaag volgens mij niet het grootste probleem van de files op de A8, het op 1 rijvak komen aan de oprit Bergensesteenweg en het naar 1 rijbaan gaan aan de aansluiting op de R0 (Brusselse ring) zijn volgens mij zeker zo verkeersremmend als de lichten die volgens mij daarenboven een filtereffect hebben voor de aansluiting op de Brusselse ring. Volgens de mensen van het project hebben ze berekeningen gemaakt en zou de file aan de aansluiting met de  R0 niet groter worden.

Een verkeerswisselaar aan Colruyt en een verkeerswisselaar aan de welkomstlaan geven niet de opportuniteiten die de lange tunnel ons als buurtbewoners zou gegeven hebben, in dat project kon het verkeer op het dak van de tunnel plaats vinden en zouden de woonwijken niet nog is extra verkeer moeten slikken, verkeer komende vanaf de Nijvelsesteenweg zou op het tunneldak bijvoorbeeld richting Colruyt of Brussel gekunt hebben door de aanleg van een rond punt.

Verder stel ik mij de vraag of Vlaanderen de factuur in deze niet afschuift op onze stad, door dit project zal er een hele grote aanpassing aan de mobiliteit moeten gebeuren in onze 'kleinere wegen', het hele mobiliteitsplan zal onder de loupe moeten genomen worden en heel wat kleinere wegen en straten zullen moeten worden aangepast om het verkeer te kunnen laten doorstromen. Ook zullen er extra kleinere wegen moeten bijkomen bijvoorbeeld in de omgeving aan de brouwerijstraat/kouter om het verkeer vanuit Rodenem de mogelijkheid te geven om over te steken.

In tegenstelling tot het projectteam ben ik er niet van overtuigd dat de mensen de "change" zullen maken en plotseling allemaal voor de fiets of een ander vervoersmiddel zullen kiezen. Veel mensen rekenen voor hun mobiliteit en hun vrijheid vandaag op de wagen en dat zal zo blijven omdat er vaak geen goeie alternatieven zijn dat merk je ook aan de dagelijkse files, zelfs met file rijden ben je vaak nog sneller dan met het openbaar vervoer. Zelf neem ik regelmatig de fiets om te gaan werken maar ik begrijp zeker heel goed dat dit niet voor iedereen kan op veel plaatsen is het bovendien niet veilig en daarvoor is veel geld nodig om dat weg te werken.

Op termijn moet ook de oprit Bergensesteenweg verdwijnen en zal de A8 in heel Halle dus nog 2 opritten hebben 1 aan Colruyt en 1 aan de Welkomstlaan weinig voor een stad die de laatste jaren een enorme groei kende, op Sint-Rochus alleen al wonen 6000 mensen!

Waar zal verder het verkeer naartoe moeten dat dagelijks de oprit Bergensesteenweg neemt? Deze oprit is er destijds gekomen omdat je vanuit Lembeek anders de A8 enkel op kon aan de Edingensesteenweg of via de 3 lichten.

Het projectteam is ervan overtuigd dat de mensen de A8 zullen nemen vanaf Tubize of Edingensesteenweg en er dan zullen op blijven als deze niet meer in file staat, ik weet nu al dat het Krabos, Sint-Rochus en Essenbeek niet minder verkeer zullen te slikken krijgen dan vandaag, integendeel voor Sint-Rochus en het Krabos verwacht ik persoonlijk nog meer hinder want de mens zoekt naar oplossingen.

Europa wil niet meer op en afritten op een autosnelweg op zo een korte afstand is de reden van deze beslissing maar ik denk dat er maar weinig plaatsen zijn waar de situatie zo specifiek is als bij ons, een gewestweg die aangesloten werd op een autostrade omdat Wallonië de autostrade in Ittre niet wou doortrekken tot Edingen!

Een gewestweg waarvoor onze stad destijds geld betaalde om op en afritten te hebben voor zijn inwoners, een gewestweg die dienst moest doen als de Ring rond Halle om de inwoners van onze stad makkelijk naar alle kanten van de stad te sturen en makkelijk naar de Brusselse ring.

Ik blijf er nog steeds van overtuigd dat men het probleem van Wallonië wil oplossen met een halve oplossing waardoor het verkeer vooral 's avonds tijd gaat winnen door het verdwijnen van de lichten maar waardoor de Hallenaar nog meer toertjes zal moeten rijden om op zijn bestemming te komen.

Mijn vraag is ook hoe haalbaar zijn de oversteken die vandaag voorzien zijn in de plannen en hoe ziet men dat bijvoorbeeld voor de tractoren en het zware vervoer dat in deze straten moet zijn, hoe moet een landbouwer vanuit ons centrum bijvoorbeeld naar Essenbeek? Langs de Sint-Rochusstraat?

Waar gaat bovendien tijdens de werken al het verkeer naartoe 2200 wagens gemiddeld per uur zullen alternatieven moeten zoeken en zal bovendien het geluid echt verdwijnen want als we de lust niet meer hebben hoeven we de last ook niet meer, panelen en groene bermen zijn goed maar met een tunnel was het geluid echt weg!

Telkens heb ik het gevoel dat men onderschat hoeveel verkeer er telkens aan de 3 kruispunten per dag passeert, in de beginfase zal men aan de Bergensesteenweg nog de A8 op kunnen maar met de parallelweg die voorzien zal worden tussen Bergense en Edingensesteenweg zal volgens mij het verkeer aan het Bevrijdingsplein(zwarte kat) niet minderen zoals men hoopt, afhankelijk van waar je woont zal je via de parallelweg naar Colruyt rijden of via de Demaeghtlaan naar Huizingen of zoals zo vaak als deze in file staat, u raad het al langs de kleine wegen naar Huizingen proberen te raken.

De werken enkel en alleen om de 3 lichten weg te werken zouden 5 jaar duren en zouden in het beste geval starten in 2029 en klaar zijn in 2034.

Ik had gisteren op de infodag het gevoel dat veel mensen niet uitkijken naar de oplossing die nu op tafel ligt en zich vragen stellen of dit echt beter zal zijn dan wat we vandaag hebben en niet zal zorgen voor nog meer fileleed vooral in de wijken.

Los van de files vandaag in de spitsuren zijn de ongevallen die op de A8 gebeuren vandaag vaak te wijten aan door rood rijden of overdreven snelheid of een maneuver dat niet hoort, ik stel mij daarom ook al jaren de vraag waarom er geen trajectcontrole is op het stuk vanaf de afrit Halle tot voorbij Colruyt?

Volgens de huidige en de vorige minister van verkeer omdat het stuk tekort is, raar deze week nog ging in Pepingen een trajectcontrole in voege die 5OOmeter lang is, dan is dat stuk op de N203 toch wel langer denk ik.

Een camera op Rodenem dan voor de hardrijders en de roodrijders vroeg ik ook aan de 2 ministers en hun cabinet al en daar was het antwoord,ah nee dat doen we niet meer, daar zijn we geen fan van, nochtans werd er deze week in bijvoorbeeld Antwerpen nog eentje in werking gesteld.

Ik denk dat een camera of een trajectcontrole minder kost en meer ongevallen zou voorkomen dan onze prachtige brug die we hier op Rodenem hebben, een brug die misschien moet verdwijnen of verplaatst zal worden tijdens en na de werken maar waar men nog steeds aan het kijken is of deze toch niet toegankelijk zou kunnen gemaakt worden voor fietsers, rolstoelen en wandelwagens maar misschien had men dat beter gedaan vooraleer deze geplaatst werd zoals ik de toenmalige minister ook al vroeg want ook daar ben ik ervan overtuigd dat er op Rodenem genoeg plaats is omdat te doen.

De lange tunnel was een dure oplossing, dat klopt maar ik ben er zeker van dat er alternatieven zijn door kortere tunnels, bruggen zoals in bijvoorbeeld Mechelen die kunnen voldoen aan een oplossing voor Halle die door iedereen gedragen zal kunnen worden zoals dit het geval was met de lange tunnel die perspectief gaf, groen en een goeie mobiliteit.

Misschien is het het moment om is te kijken met Wallonië al dan niet met Europees geld om de mogelijkheden te onderzoeken van de autostrade in Ittre om deze alsnog door te trekken dit zou de impact op het verkeer in Halle zeker ten goede komen al denk ik dat het daarvoor al te laat is want rondom de autostrade daar staan vandaag al overal villa's en dus is de kans aldaar al dan niet bewust verkeken.

Tot slot stel ik mij nog 1 vraag hoe snel zal de brandweer of de ziekenwagen in onze wijk raken als ze moeten over Sint-Rochus of via Lembeek moeten komen, in tegenstelling tot wanneer ze nu langs de Bergensesteenweg en de A8 kunnen komen, gaan we niet dezelfde toer op als tijdens de boerenprotesten waar het Az Sint-Maria meerdere malen opriep om aan de kant te gaan staan als de ziekenwagen door moest omdat ze teveel tijd verloren bij interventies.

Hopelijk denken ze bij de werkvennootschap en bij het awv en binnen de volgende Vlaamse regering nog is goed na vooraleer ze hieraan beginnen want wij moeten er daarna nog een hele tijd mee voort als je ziet dat dit dossier al meer dan 20 jaar boven ons hoofd hangt dan is het noodzakelijk dat de oplossing voor meer dan 20 jaar een goeie is!

Na de talloze vergaderingen die er al plaats vonden, de werkgroepen, de vele studies die al miljoenen gekost hebben is 1 zaak zeker we zijn er nog niet en er zal nog veel geld nodig zijn om tot de oplossing te komen want na gisteren zijn er nog steeds heel veel vragen onbeantwoord gebleven en ligt er nog zeer veel werk op de plank.

Wil je meer weten over de plannen en wat er nu precies voor oplossingen voor liggen dan kan je terecht op de site over de A8 via onderstaande link

https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/naar-een-oplossing-voor-de-a8

 

 

Wouter Adams

Leefbaar Rodenem, Leefbaar Halle

 

 

 

Is dit een goeie oplossing voor de A8?