Een fiets en voetgangersbrug van 200miljoen voor Antwerpen maar geen geld voor de ondertunneling van de A8!

Vandaag zag ik een artikel passeren over een nieuw project in Antwerpen.

Het project heeft een kost van 200miljoen voor het plaatsen van een hefbrug van 130 meter in Antwerpen over de schelde maar voor een tunnel in Halle lijkt er de eerste 10 jaar geen geld, 300 miljoen was teveel voor Halle want het ging maar over een tunnel van 2 kilometer.

Oosterweel kost miljarden 3,2 miljard bedroeg de raming, toegegeven de nood in Antwerpen voor oplossingen is hoog in een stad met een belangrijke haven.
Maar ook de nood in Halle is groot, oplossingen op de Brusselse ring zijn ook broodnodig.

Verder zal het aanbod van de lijn in het pajottenland nog verminderen als het van de lijn afhangt en duwen ze nog meer mensen richting koning auto.

Als je bekijkt naar het geld uit het gemeentefonds waar steden als Antwerpen en Gent vandaag de dag al meer dan 30% van krijgen wat zoveel betekend dat Antwerpen meer dan 1400Eur per inwoner krijgt tegen 2025 zal dat 1600Eur zijn en een stad als Halle of Ninove het met slechts 300Eur moeten stellen.

Toch een aanzienlijk verschil voor steden die te kampen hebben met problematiek die komt overwaaien uit de hoofdstad die weliswaar niet de problematiek kennen van een grootstad.

Tijd dat vlaanderen investeert in de parking en niet alleen in Antwerpen, zodat mobiliteit hier ook een topprioriteit kan worden.

Door de nabijheid van de hoofdstad heeft onze regio nood aan een goede infrastructuur en die kost nu éénmaal geld en middelen.

W.A.
08/12/20

Hieronder een link naar het artikel over de brug in Antwerpen