Mobiliteit in Halle

Circulatieplan "Ademruimte voor Sint-Rochus"

Dat het  circulatieplan zijn voor en tegenstanders heeft is een understatement.

Eén van de meest besproken onderdelen van dat plan is de knip in de Biezeweide.

Die knip is er gekomen door het sluipverkeer dat de A8 verliet om de file te ontwijken.

In de Biezeweide vooral het stuk vanaan de Sint-Rochusstraat tot aan de frituur werd bovendien vaak te snel gereden.

De knip heeft het sluipverkeer langs deze kant van Sint-Rochus verminderd.

Voor de mensen uit de Albertstraat ligt dit echter anders, waar mensen vroeger de Sint-Rochusstraat afreden kunnen ze nu niet anders komende van de Halleweg dan de Albertstraat te nemen wat het verkeer in deze straat enorm deed toenemen.

Voor de Sint-Rochusstraat is het plan een hele verbetering want deze heeft veel minder verkeer dan vroeger en bovendien maar in 1 richting meer.

Een 2de straat die de dupe is van het verkeer is de Rodenemweg zeker nu dit de kortste weg van Lembeek naar Sint-Rochus geworden is, door de werken voor de zuidbrug is de doorgang langs de Suikerkaai immers voor enkele jaren afgesloten.

Het verkeer langs de Rodenemweg is enorm toegenomen hierdoor en in de smalle straat is het soms zeer moeilijk om elkaar te kruisen zeker als hier vrachtwagens door moeten.

Het plan is op vele vlakken een verbetering maar op andere vlakken is er in dit plan nog verbetering mogelijk.

Een oplossing voor het probleem Rodenemweg zou kunnen zijn dat men de Biezeweide vanaf de frituur 1 richting maakt en een grote lus vormt, dit kan door de knip weg te halen en in het stuk vanaf de A8 tot café Blauw en Geel alleen te mogen rijden in de richting van Sint-Rochus.

Het enige probleem dat zich daarvoor stelt is dat men het éenrichtingsbord  kan negeren en de Roodkruisstraat inrijden vanaf de Biezeweide komende van Sint-Rochus, maar ook hier bestaat een alternatief voor: het hangen van een camera om boetes uit te schrijven.

Zo'n camera is makkelijk men moet het enkel kunnen opvolgen. Steden als Mechelen gebruiken dit echter al geruime tijd en het aantal overtredingen neemt hierdoor sterk af, voorbeeld in Halle is de Arkenvest.

Hierdoor gaat het verkeer beter gespreid worden en kan wie bovenaan Sint-Rochus moet zijn de Biezeweide nemen.

Ook de bewoners achter de knip kunnen dan terug naar Sint-Rochus zonder omrijden.

Maar 1 ding is wel een feit het zal nooit voor iedereen goed kunnen zijn en zolang er geen goede oplossing voor de A8 is zal het op Sint-Rochus altijd moeilijk blijven om al dat verkeer goed te sturen.

W.A.

29-05-20