Komt de ondertunneling van de A8 er dan toch?

Hier op de plaats naast de toekomstige fietssnelweg zou dan moeten een 2 baansvak gecreëerd worden om de ontsluiting naar Sint-Rochus vanuit de Rodenemwijk te kunnen garanderen

 

 

Minister Peeters kwam deze week met een boodschap die insloeg als een bom, een plan van de lange termijn, een plan dat er pas binnen vele jaren zou komen zou nu toch op korte termijn gerealiseerd worden.

De ondertunneling van de A8 al meer dan 30 jaar op de planning zou binnen dit en enkele jaren gerealiseerd kunnen worden mede door inbreng van privé kapitaal.

Het plan zoals hierboven afgebeeld zou hierdoor veel sneller gaan dan verwacht werd.

De minister beloofde rekening te houden met buurtbewoners en ook met de wijk Rodenem.

Er moet een ontsluiting komen voor de Rodenemwijk, alleen is na al die jaren nog steeds niet duidelijk hoe die er dan moet gaan  uitzien.

De wijk is vandaag een wijk waar een dansschool met feestzaal, een firma met grote vrachtwagens en nog een andere feestzaal gelegen zijn.

De wijk heeft vandaag ook veel verkeer dat de laatste jaren  alleen maar toegenomen is, komende van Lembeek, Tubize.

Volgens het awv zou er een parallelweg moeten komen langs het kanaal, dan blijft de vraag hoe ziet het Awv dat.

Onmogelijk als je het mij vraagt maar wat is dan wel de oplossing? 

Een brug zoals in Mechelen(zie foto onder het artikel)?

Een oprit naar de A8 op Rodenem via een extra vak dat men kan creëeren door dat de afslagstrook verdwijnt of kiest men voor de goedkope optie en laat men ons langs de Berendries of het Veugeleer rond rijden?

Allemaal vragen waarop we vandaag als buurtbewoners geen antwoorden krijgen. 

Het plan dat nu voorligt is een light versie van het originele plan dat destijds werd goedgekeurd en door minister Weyts en het Awv naar de prullenbak werd verwezen.

Het plan dat nu voorligt bevat op geen enkele manier een oplossing voor Rodenem want de 'beloofde' parallelweg bestaat nergens op een plan en de huidige minister Peeters neemt nu dit plan over.

Bovendien is er nog geen oplossing voor wandelwagens en rolstoelen als men de lichten wegneemt, al gaat men ook dat nu onderzoeken door te kijken of de nieuwe voetgangersbrug uitgebreid kan worden met een helling.

Het blijven bange tijden voor ons als buurtbewoners want op dit moment lijkt het alsof Rodenem het slachtoffer zal worden van een halve oplossing die men doorduwde door gebrek aan budget.

Andere vraag is zal men de Edingensesteenweg opnemen in de plannen? Daar was namelijk een afrit voorzien die rechtstreeks op Dassenveld zou uitgeven waardoor het licht ter hoogte van de Colruytwinkel weg zou kunnen en de doorstroming op de steenweg een pak zou verbeteren.

Heel veel vragen,  weinig antwoorden, hopelijk brengt de minister snel duidelijkheid over de tijdspanne en de oplossingen voor de 3 kruispunten.

De Hallenaar mag niet het slachtoffer worden van de route naar Wallonië waarvoor Wallonië destijds in Ittre niet de nodige voorzieningen deed.(Ring doortrekken van Ittre naar Edingen).

De verkeersveiligheid verbeteren moet het doel worden van deze werken zowel voor automobilisten, fietsers en voetgangers met aandacht voor de buurtbewoners van de A8.

Wouter Adams

Leefbaar Rodenem, Leefbaar Halle